Werkstress, wat is dat eigenlijk precies? En wat kun je eraan doen?
Een beetje stress hoort bij het leven, stress op het werk dus ook. Toch is werkstress al jaren een bekend probleem. Maar liefst een kwart van het langdurig ziekteverzuim wordt hierdoor veroorzaakt. In het kader van verzuimpreventie is het daarom belangrijk dat je de signalen van werkstress kunt herkennen bij je medewerkers.
Werkstress of werkdruk?
Werkstress en werkdruk zijn niet hetzelfde. De druk die je ervaart bij het voltooien van je taken binnen een bepaalde tijd, noemen we werkdruk. Als je het werk niet binnen de gestelde tijd kunt afkrijgen of niet (meer) kunt voldoen aan de gestelde eisen, dan is de werkdruk te hoog. Dit kan leiden tot werkstress, maar dat is voor iedereen anders. Werkdruk hangt daarom niet per definitie samen met werkstress. Pas als er een negatieve reactie is op de werkdruk, kun je spreken van werkstress.
Oorzaken werkstress
De oorzaken van werkstress kunnen betrekking hebben op het werk en op de organisatie. Werkgerelateerde factoren zijn bijvoorbeeld het verlies van de controle, conflicten met collega’s, onduidelijkheid over je rol en geen goede werk-privébalans. Voorbeelden van factoren gerelateerd aan de organisatie zijn veranderende werkzaamheden of een andere functie, een nieuwe leidinggevende, grensoverschrijdend gedrag en het verslechteren van de bedrijfsresultaten. Ervaart een medewerker werkstress, dan resulteert dat in een negatieve emotie. Langdurige werkstress kan zelfs leiden tot een burn-out. Het is dus zaak de signalen te herkennen.
Stresssignalen
Welke signalen iemand afgeeft, kan te maken hebben met de intensiteit van de werkstress en hoe lang de stressvolle periode duurt. Stresssignalen kunnen mentaal en lichamelijk zijn. Vaak worden de eerste signalen genegeerd, door zowel de medewerker zelf als de leidinggevende. Dat komt mede omdat het algemene mentale klachten kunnen zijn, zoals vermoeidheid, minder eetlust, minder gevoel voor humor, slaapproblemen of een kort lontje. En ook de lichamelijke klachten, zoals buikpijn, gespannen spieren, hoofdpijn of een snelle ademhaling, zijn vrij algemeen. Wees daarom extra alert als een medewerker langere tijd onder druk staat. Merk je een verandering in gedrag, dan is het sowieso belangrijk om stappen te ondernemen.
Werkstress voorkomen
Om stress te verminderen en de veerkracht te vergroten is het belangrijk voldoende te bewegen, tijd te nemen voor ontspanning en aandacht te hebben voor een goede werk-privébalans. Praten over werkstress en steun vragen is ook helpend. Toch vinden veel medewerkers het moeilijk om bij hun leidinggevende aan te geven dat het niet zo lekker loopt. Ze zijn bang voor een negatieve beoordeling of voor andere consequenties. One2Talk kan dan uitkomst bieden.
Een toegankelijke coach
Via onze app kunnen medewerkers in een paar eenvoudige stappen contact leggen met een onafhankelijke coach. In een paar korte sessies - live, telefonisch of online - zetten ze samen met de coach weer alles op een rijtje. Zo ontdekken ze onder meer hoe ze hun werk beter kunnen inrichten, wat de energiegevers en energievreters zijn, welke kwaliteiten ze hebben en hoe ze die beter kunnen inzetten. Een coach biedt structuur en handvatten om weer met plezier naar het werk te gaan.
Bied je als werkgever je medewerkers toegang tot onze app, dan kan het verzuim significant dalen. Wil jij hier graag meer over weten? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.