Verwar jij uitstelgedrag met luiheid?

Uitstelgedrag van medewerkers kan leiden tot een negatieve werksfeer, verminderde teamdynamiek en onvoldoende prestaties. En dat is niet wat jij graag wil. Bovendien kan het bij de medewerker veel stress veroorzaken. Uitstelgedrag is dan ook iets anders dan luiheid. Door het bieden van de juiste ondersteuning kun je als werkgever je medewerkers helpen uitstelgedrag aan te pakken.

Door Mirelle Klijs, founder One2Talk

Geen onwil

Uitstelgedrag wordt vaak verward met luiheid, en dat is iets heel anders. Luiheid is de onwil om verantwoordelijkheid te nemen voor bepaalde taken. Uitstelgedrag is het vermijden of vooruitschuiven van hoofdtaken. Eenvoudige taken krijgen in zo’n geval onterecht prioriteit, om de echt belangrijke taken uit de weg te gaan. Voor de medewerker is dat de makkelijkste keuze, die zelden leidt tot het beste resultaat.

Oorzaken

Uitstelgedrag kan verschillende oorzaken hebben, zoals faalangst, het overweldigend karakter van grote taken of een gebrek aan een duidelijke planning. Faalangst ontstaat vaak uit de overtuiging dat iemands eigenwaarde afhangt van zijn of haar prestaties. Daardoor wordt de lat zo hoog gelegd dat het moeilijk wordt om überhaupt aan een taak te beginnen. Vooral perfectionisten lopen hier tegenaan. Voor hen worden taken een zware last, waardoor ze minder werkplezier ervaren. Ook wanneer een taak te groot lijkt of de planning onduidelijk is, kan dat stress veroorzaken, met uitstelgedrag als gevolg. Om effectief aan een taak te beginnen, zijn bovendien intrinsieke motivatie en een zekere mate van zelfdiscipline essentieel.

Gevolgen

Het voortdurend uitstellen van een taak kan vervelende gevolgen hebben. De stress die dit met zich meebrengt, verstoort de nachtrust en vermindert de eetlust, wat leidt tot een lager energieniveau. En door het gebrek aan energie daalt vaak ook de motivatie. Zo belandt de medewerker al snel in een vicieuze cirkel.

Uitstelgedrag voorkomen

Er zijn verschillende strategieën om uitstelgedrag aan te pakken. Zo kun je grote taken opsplitsen, realistische (tussentijdse) doelen stellen, ervoor zorgen dat er minder afleiding is en een goede werkomgeving creëren. Hiermee kun je uitstelgedrag al voor een groot deel voorkomen.

Ondersteuning bieden

Ook belangrijk is uitstelgedrag bespreekbaar maken en de juiste ondersteuning bieden. Trainingen tijdmanagement en zelfmanagement kunnen medewerkers enorm helpen. Net zoals constructieve feedback en het identificeren van sterke en zwakke punten. Niet alle leidinggevenden zijn echter in staat om dit soort ondersteuning te bieden. Denk dan eens aan One2Talk, onze coaches zijn hierin gespecialiseerd.

Een toegankelijke coach

Via onze app kunnen medewerkers in een paar eenvoudige stappen contact leggen met een van onze coaches in de buurt. Afhankelijk van de oorzaken en patronen kan een coach in een paar korte sessies - live, telefonisch of online – helpen het uitstelgedrag aan te pakken. De medewerker ontdekt waar het uitstelgedrag vandaan komt, leert patronen in gedrag en gedachten herkennen en leert onderscheid maken tussen interne en externe obstakels. De coach kan helpen doelen en structuur aan te brengen en belemmerende overtuigingen te doorbreken.

Win-win

Help jij je medewerkers bij het aanpakken van hun uitstelgedrag dan snijdt het mes aan twee kanten: de medewerkers voelen zich gehoord en gesteund, en ervaren meer werkplezier. Voor jou als werkgever levert het een sterkere en efficiëntere organisatie op.

Wil jij hier graag meer informatie over? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik vertel je er graag alles over.