De werkgever is medeverantwoordelijk voor de mentale veerkracht van medewerkers

‘Een medewerker kan alleen veerkracht ontwikkelen en behouden binnen een veerkrachtige bedrijfscultuur die chronische stress voorkomt’, las ik laatst in een nieuwsbrief van het tijdschrift Medisch Contact. De mentale veerkracht van medewerkers is dus een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel werkgever als werknemer. Hoe dat precies zit?

Door Mirelle Klijs, founder One2Talk

Een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Of je medewerkers mentaal veerkrachtig zijn, is niet alleen hun eigen ‘probleem’. Deze competentie is bij uitstek een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Door personeelstekorten, bezuinigingen en andere onzekerheden is in diverse branches de werkdruk flink verhoogd.
Dit stelt de mentale veerkracht van medewerkers enorm op de proef. Daarom kan het niet zo zijn dat de verantwoordelijkheid hiervoor geheel bij hen ligt.

Veerkracht opbouwen: een continu proces

Vaak wordt gedacht dat veerkracht een persoonlijke eigenschap is die je zelf gemakkelijk kunt ontwikkelen. In werkelijkheid is het echter een continu proces dat zich herhaalt voor elke (nieuwe) stressor. Door de tijd heen ontwikkelen mensen hun mentale veerkracht, die bestaat uit meerdere elementen die met elkaar in verband staan. De werkomgeving speelt hierin vaak een grote rol. Het opbouwen van veerkracht blijkt volgens het Psychologische Immuniteit en Psychologische Elasticiteit-model (PI-PE-model) een belangrijke voorwaarde voor ons welzijn.

In rustige tijden veerkracht versterken

Uit onderzoek blijkt dat het opbouwen van veerkracht niet goed gaat in crisissituaties of super drukke tijden. Juist in periodes waarin het relatief rustig is, heb je als werkgever de mogelijkheid een actieve bijdrage te leveren aan het versterken van de mentale veerkracht van je medewerkers. Breekt er vervolgens een crisis uit, dan is het belangrijk voldoende ondersteuning te blijven bieden. Want veerkrachtig blijven doe je samen.

Hoe doe je dat?

Wat je als werkgever onder meer kunt doen is medewerkers de kans bieden te leren van hun ervaringen, bijvoorbeeld in de vorm van intervisie of mentor-systemen. En een open bedrijfscultuur nastreven, waarin waardering wordt getoond en problemen bespreekbaar zijn. Vraag aan je medewerkers wat ze nodig hebben in stressvolle periodes en reduceer onnodige werkstressoren.

Oplossingsgerichte aanpak

Ook al heb je een open bedrijfscultuur weten te bewerkstelligen, dan nog kan het voor medewerkers lastig zijn hun zorgen en problemen te bespreken met hun leidinggevende. One2Talk kan dan uitkomst bieden. In een paar eenvoudige stappen kunnen medewerkers via een app anoniem een afspraak inplannen met een coach. In een paar korte sessies, live of online, gaat de coach oplossingsgericht aan de slag met de medewerker. Op deze manier worden de problemen niet groter dan nodig is. De mentale veerkracht wordt juist opgebouwd en uitval wellicht voorkomen.

Wil jij graag weten hoe je voor je medewerkers de drempel kunt verlagen om een coach in te schakelen als het even niet zo lekker loopt? Neem dan gerust contact met me op, ik vertel je er graag alles over.